Jul, nyår och trasig hjärna

publicerat i Allmänt;
Just nu känns det som jag vill kräkas på alla helger. 
Har inte varit något stort Fan av julen innan och ännu värre sen jag fick TBE. Jag har alltid tyckt om att umgås med familjen och gör det fortfarande om et blir i små doser. 
Jag vet redan innan det varit en större sammankomst att detta får jag lida för. Det är med lite ångest i kroppen man åker iväg. Innan  HT kunde man stänga av sinnena och inte ta in precis allt. 
Efter......well litekrångligare.
 
Satt och pratade med en på julafton och den kraftsamlingen det krävdes för att kunna lyssna på honom ooch HÖRA vad han sa- det är som att sätta hjänan på att köra vasaloppet helt otränad. Att försöka berätta nåt själv är rätt komplicerat. Halvvägs in glömmer jag vad jsg skulle komma fram till. Orden hamnar fel och till slut ger man upp att frösöka säga nåt för det blir bara fel.
 
Man sitter där och alla pratar och skrattar och man kan inte riktigt hänga med i någonting, det är som att ma hör allt 10 gånger högre än andra men kan inte urskilja något. Helst av allt skulle jag velat ställa mig upp och skrika, bönfalla eller kräva att de pratar en åt gången. Fast man kan ju inte begära att en hel flock människor ska rätta sig efter mina behov och min trasiga hjärna. 
 
När det blir så så känns det som att huvet ska gå sönder. Som att det när som helst ska spricka. Man blir lätt illamående, känner sig frpnvarande i huvet, darrig inuti liksom
Det blir lite som ett ekorrhjul med sammankomster. Jag vill, men vet vad det kommer att krävas av mig. Jag vill, men vet att jag kommer behöva låång tid att återhämta hjärnan. Och just det att jag vet vad som kommer efter gör att jag får ångest redan innan och sen blir det bara värre.  
Efter sånahär kraftansträngningar och jag mår som sämst så undrar jag återigen hur fan jag ska orka ha det såhär - kanske livet ut. 
 
Använder många av de verktyg jag fick under min tid med kurator. Ångesten i sig kan jag hantera - den vet jag vad det är och varför jag får det. Det är lite annat med HT. Den vet jag inte alltid varför den bråkar. Men jag har ju lärt mig vad som förvärrar den och vad som stillar den. Men skulle jag levt efter hur min hjärna reagerar så hade jag haft ett otroligt tråkigt, grått och platt liv. 
Ibland kan det vara värt ett haveri av hj'rnan för att få ha lite kul men....
 
Återigen - har du inte vaccinerat dig så gör det. Tänk att du betalar för en frisk hjärna, för bra kvalitet i livet - bara gör det. OCh det är NU du ska börja för att få ett fullt skydd till sommaren!!!!!!
 
 
Ha det bäst - och vaccinera dig!!!!!!!!!!!!

Kommentera inlägget här :